COMPARTIMENT PRESTAȚII SOCIALE
Componența compartimentului:
- 2 Inspectori ;
- 2 Referenți ;
Date de contact : Str. Eroilor, nr. 40; Tel. 0254-241300, email: asistenta.sociala@orastie.info.ro;
spasorastie@yahoo.com.
PROGRAM: Luni – Miercuri: 7.30 -15.30
Joi: 7.30 - 17.00
Vineri: 7.30 – 14.00
PROGRAM DE RELAȚII CU PUBLICUL : Luni – Vineri: 9.00- 12.00
Principalele atribuții și competențe ale compartimentului:
Competențe:
- Implementarea politicilor publice care vizează satisfacerea nevoilor de bază ale fiinţei umane, identificarea şi activarea resurselor comunitare în vederea îmbunătățirii calității vieții persoanelor, familiilor și grupurilor defavorizate.
Atribuţii:
- punerea în aplicare a prevederilor legislaţiei în vigoare şi a celorlalte acte normative specifice prin care se asigură accesul la beneficii sociale;
- elaborarea proiectelor de acte normative şi a altor reglementări specifice autorităţii sau instituţiei publice, precum şi asigurarea avizării acestora;
- evaluarea situaţiei socio-economice a persoanelor, familiilor care se adresează DPAS identificarea nevoilor şi resurselor acestora;
- asigurarea acordării în condiţiile legislaţiei în vigoare, a următoarelor beneficii sociale:
a) venitul minim de incluziune (VMI);
b) acordarea de porții de hrană la Cantina de ajutor social;
c) ajutor pentru încălzirea locuinţei;
d) ajutor de urgenţă și de înmormântare;
e) stimulent educațional – tichete sociale pe suport electronic;
f) subvenţii pentru ONG-uri şi monitorizarea utilizării acestora;
g) indemnizația pentru copiii cu handicap;
h) legitimația de parcare gratuită pentru persoanele cu handicap;
i) rovigneta gratuită pentru persoanele cu handicap;
j) alte tipuri de beneficii sociale, în funcție de actele normative în vigoare.
- evaluarea şi monitorizarea aplicării măsurilor de asistenţă socială de care beneficiază persoana/familia, precum şi respectarea drepturilor acesteia;
- asigurarea prin instrumente şi activităţi specifice asistenţei sociale, a prevenirii şi combaterii situaţiilor care implică risc crescut de marginalizare şi excludere socială;
- asigurarea relaţionării cu serviciile publice şi/sau alte instituţii cu responsabilităţi în domeniul protecţiei sociale;
- colaborarea cu organizaţiile neguvernamentale şi cu reprezentanţii societăţii civile, în vederea asigurării acordării şi diversificării serviciilor sociale, în funcţie de nevoile identificate, pentru persoanele singure şi familiile marginalizate social sau aflate în situaţii de risc;
- consilierea, informarea cetățenilor municipiului cu privire la drepturile care decurg din legislația specifică protecției sociale;
- realizarea evidenţei beneficiarilor de măsuri de protecție socială;
- înregistrarea şi soluționarea în termen legal a cererilor de solicitare a beneficiilor sociale;
- organizarea şi evidenţa actiunilor și lucrărilor de interes local desfășurate de beneficiarii de venit minim garantat și de masă gratuită la cantina de ajutor social;
- întocmirea listelor cu familiile și persoanele singure din evidența serviciului, pentru includerea lor în programul POAD;
- monitorizarea familiilor beneficiare sub aspectul îndeplinirii obligațiilor legale;
- efectuarea de anchete sociale în vederea acordării de sprijin financiar în cadrul programelor naţionale de acordare a burselor școlare;
- consilierea, orientarea şi ajutorul pentru realizarea demersurilor necesare obţinerii drepturilor sociale, prin prezentarea în comisia de evaluare medicală în vederea încadrării într-un grad de handicap.
- asigură aplicarea legislaţiei cu privire la persoanele adulte cu handicap şi asistenţii personali ai acestora;
- verificarea în teren, efectuarea și întocmirea anchetelor sociale necesare obţinerii certificatelor de încadrare a adulţilor în grad de handicap;
- verificarea în teren, efectuarea și întocmirea anchetelor sociale în vederea angajării asistenţilor personali pentru persoanele adulte cu dizabilităti, încadrate în grad de handicap grav și care au dreptul de a beneficia de asistent personal;
- verificarea în teren si întocmirea anchetelor sociale necesare la completarea dosarului depus la DGASPC în vederea obţinerii rovinietei pentru persoanele adulte cu handicap, însoţitorii sau, după caz, asistenții personali ai acestora;
- verificarea în teren si întocmirea anchetelor sociale necesare la completarea dosarului depus la DGASPC în vederea internării într-un centru de tip rezidenţial;
- identifică şi evaluează situaţiile care impun acordarea de servicii şi/sau beneficii pentru persoanele adulte cu dizabilităţi;
- asigură consilierea şi informarea familiilor asupra drepturilor şi obligaţiilor acestora şi asupra serviciilor disponibile pe plan local;
- asigură arhivarea documentelor repartizate și a documentelor realizate în cadrul serviciului, conform actelor normative în vigoare;
- facilitează misiunile autorităților cu atribuții de verificare și control, punând la dispoziția acestora, în condițiile legii, documentele realizate și păstrate în cadrul/arhiva serviciului.