Sistemul național de asistență socială reprezintă ansamblul de instituții, măsuri și acțiuni prin care statul, reprezentat de autoritățile administrației publice centrale și locale, precum și societatea civilă intervin pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea efectelor temporare ori permanente ale situațiilor care pot genera marginalizarea sau excluziunea socială a persoanei, familiei, grupurilor ori comunităților.
Asistența socială, prin măsurile și acțiunile specifice, are drept scop dezvoltarea capacităților individuale, de grup sau colective pentru asigurarea nevoilor sociale, creșterea calității vieții și promovarea principiilor de coeziune și incluziune socială.
Direcția Publică de Asistență Socială este instituția publică specializată în administrarea și acordarea beneficiilor de asistență socială și a serviciilor sociale, înființată în subordinea consiliilor locale ale municipiilor și orașelor, ca direcție de asistență socială, denumită în continuare Direcția, cu scopul de a asigura aplicarea politicilor sociale în domeniul protecției copilului, familiei, persoanelor vârstnice, persoanelor cu dizabilități, precum și altor persoane, grupuri sau comunități aflate în nevoie socială.
Direcția Publică de Asistență Socială Orăștie cu sediul în Municipiul Orăștie, str. Eroilor, nr. 40 este acreditată de către Ministerul Muncii și Justiției Sociale conform certificatului de acreditare cu seria AF nr. 007264 din 24.02.2021, își desfășoară activitatea din anul 2004, este condus de un director executiv și are în subordine următoarele compartimente:
Protecția familiei și a copilului
Monitorizare, analiză statistică, strategii, programe și proiecte
Centru de zi pentru copilul cu autism
Centru Rezidențial pentru Vârstnici Orăștie
Compartiment Economico - financiar și administrativ
Organizarea şi funcţionarea Direcției Publice de Asistenţă Socială se face în baza Regulamentului de Organizare şi Funcţionare şi a legislaţiei specifice în domeniu.
Prin activitatea sa Direcția Publică de Asistență Socială Orăștie implementează la nivel instituțional legislația prin care se acordă beneficii și servicii sociale.
Beneficiile sociale acordate la nivel local prin intermediul Direcției Publice de Asistenţă Socială:
- Venitul Minim de Incluziune - reprezintă un program unic de asistență socială, creat pentru a ajuta persoanele și familiile vulnerabile să depășească obstacolele financiare pe care le întâmpină și să-și îmbunătățească viața. Are două componente: - SPRIJIN PENTRU FAMILIILE CU COPII (înlocuiește alocația pentru susținerea familiei); - SPRIJIN PENTRU INCLUZIUNE VMI (înlocuiește ajutorul social).
Condițiile care trebuie îndeplinite pentru a beneficia de Venitul Minim de Incluziune
- Pentru ajutorul de incluziune, nivelul maxim al venitului net ajustat este de 275 lei, respectiv 400 lei pentru persoană singură în vârstă de cel puțin 65 ani;
- Pentru ajutorul pentru familia cu copii, nivelul maxim al venitului net ajustat este 700 lei/membru de familie.
- Ajutorul pentru încălzirea locuinţei (cu gaze naturale, lemne sau energie electrică) – se acordă pe perioada sezonului rece de la bugetul de stat pentru consumatorii vulnerabili a căror venit net mediu lunar pe membru de familie este de până la 1386 lei și în cazul persoanei singure până la 2053 lei .
- Distribuirea laptelui praf pentru nou-născuţi - se acordă gratuit lapte praf, copiilor cu vârste cuprinse între 0-12 luni care nu beneficiază de lapte matern, costurile pentru distribuirea acestuia fiind suportate din bugetul de stat.
- Ajutoare de urgenţă – se acordă conform prevederilor legale în vigoare familiilor şi persoanelor singure aflate în situaţii de necesitate datorate calamităţilor naturale, incendiilor, accidentelor, precum şi pentru alte situaţii deosebite stabilite prin hotărâre a consiliului local, în limita prevederilor bugetare anuale.
- Legitimaţii de parcare – printre facilităţile acordate persoanelor cu handicap se numără şi dreptul de a deţine o legitimaţie de parcare gratuită.
- Bilete de transport local gratuit - la nivelul municipiului se acordă bilete de transport local gratuit pentru persoane vârstnice care au peste 65 de ani şi un venit lunar până la 400 lei, persoane cu handicap, persoane persecutate din motive politice, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, veteranilor de război.
- Tichete sociale pentru grădiniţă - se acordă în baza legii pentru stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate. Beneficiarul stimulentului este copilul, iar titularul tichetului social pentru grădiniţă este reprezentantul familiei, respectiv reprezentantul legal al copilului, şi se acordă pentru copiii din familii defavorizate în condiţiile în care se respectă, cumulativ mai multe criterii:
- vârsta minimă a copilului este de 3 ani, împlinită oricând pe parcursul anului şcolar curent;
- copiii pot fi înscrişi la grădiniţă şi înainte de a împlini vârsta de trei ani, dacă spaţiul o permite, dar devin eligibili doar în luna în care împlinesc vârsta de 3 ani;
- vârsta maximă a copilului este de 6 ani, împliniţi după data de 1 septembrie a anului şcolar curent;
- venitul lunar pe membru de familie este de până la de două ori nivelul venitului minim garantat pentru o persoană singură (284 lei).
- Indemnizaţia şi plata asistenţilor personali pentru persoanele cu handicap grav - în funcție de gradul și tipul de handicap, o persoană poate beneficia de îngrijire la domiciliu din partea unui asistent personal (sau de o indemnizație acordată ca alternativă la asistentul personal). Anual, prin Hotărâre a Consiliului Local se aprobă numărul asistenţilor personali ce vor fi angajaţi pentru îngrijirea persoanelor încadrate în gradul grav de handicap şi numărul indemnizaţiilor lunare, ce se vor acorda acestor categorii de persoane.
- Rovinieta cu scutirea de la plata tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale - pentru persoane cu handicap sau reprezentanții legali ai acestora.
- Primirea și distribuirea ajutoarelor alimentare și produselor de igienă către persoanele cele mai defavorizate în cadrul Programului Operațional de Ajutorare a Persoanelor Defavorizate POAD.
- Tichete sociale pe suport electronic pentru nou-născuți – se acordă în baza Ordonanței de Urgență nr. 113 din 2022 în cadrul Programului Operațional de Ajutorare a Persoanelor Defavorizate POAD.
Serviciile sociale acordate la nivel local prin intermediul Direcției Publice de Asistenţă Socială:
- Persoane singure şi familii aflate în dificultate :
- informare privind drepturile copilului, precum şi prestaţiile şi serviciile acordate sau facilitate de către Direcției Publice de Asistenţă Socială;
- prevenirea separării copilului de familie şi a comportamentelor abuzive în familie prin întocmirea şi implementarea planului de servicii individualizat cu informare şi consiliere socială în vederea depăşirii situaţiilor de risc precum şi facilitarea prestaţiilor şi serviciilor sociale necesare;
- înregistrarea naşterii copiilor găsiţi sau părăsiţi în maternitate, alte unităţi sanitare precum şi înregistrarea tardivă a copiilor proveniţi din familii defavorizate;
- monitorizarea copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate;
- monitorizarea copiilor pentru care s-a stabilit măsură de supraveghere specializată în familie;
- identificarea copiilor aflaţi în stare de risc în ceea ce priveşte neglijarea, violenţa, abuz, proveniţi din familii dezorganizate;
- efectuarea anchetelor sociale cu privire la: modul de întreţinere, creştere şi educare a copiilor care urmează a fi încredinţaţi unuia din părinţi în caz de divorţ; situaţia materială a unor condamnaţi care solicită amânarea sau întreruperea executării pedepsei din motive familiale; persoanele care urmează a fi expertizate psihiatric de o comisie a Institutului de Medicină Legală, în vederea punerii sub interdicţie;
- întocmirea lucrărilor şi propunerilor de măsuri pentru ocrotirea minorilor, a persoanelor lipsite de capacitate de exerciţiu, ori cu capacitate restrânsă, precum şi a persoanelor capabile, aflate în neputinţa de a-şi apăra singure interesele;
- verificarea modului în care persoana obligată să presteze întreţinerea îşi execută obligaţiile contractuale;
- instituirea tutelei pentru minorii rămaşi fără ocrotire părintească şi pentru persoanele puse sub interdicţie judecătorească;
- întocmirea documentaţiei pentru obţinerea alocaţiei de stat pentru copii;
- colaborarea cu angajaţii Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului pentru stabilirea măsurilor de protecţie specială în plasament, preluarea copiilor în regim de urgenţă, monitorizarea situaţiei socio-economice a familiilor de pe raza municipiului care au copii în plasament.
- Persoane cu dizabilităţi:
- informarea persoanelor cu dizabilitate privind drepturile, obligaţiile şi beneficiile existente pentru aceştia;
- consilierea socială privind obţinerea unor drepturi, prestaţii şi servicii;
- facilitarea obţinerii de drepturi şi servicii în cadrul unităţilor specializate.
- Persoane vârstnice:
- servicii de informare privind serviciile şi prestaţiile existente pentru persoanele vârstnice;
- servicii de consiliere pentru facilitarea prestaţiilor existente.
- Persoane de etnie romă:
- acordarea beneficiilor de asistenţă socială;
- promovarea mǎsurilor de sǎnǎtate şi igienǎ care sǎ contribuie la creşterea accesului cetǎţenilor la servicii de sǎnǎtate publicǎ şi a speranţei de viaţǎ, în colaborare cu instituţiile de profil;
- acordarea serviciilor de consiliere şi sprijin copiilor şi tinerilor în vederea înscrierii la unităţile de învăţământ şi monitorizarea frecvenţei acestora la şcoli;
- acordarea serviciilor de consiliere tinerilor care nu şi-au finalizat cursurile învǎţǎmântului general obligatoriu şi facilitarea accesului la cursurile de tipul celor cu frecvenţǎ redusǎ sau a doua şansǎ;
- acordarea serviciilor de consiliere pentru înscrierea la medicul de familie, pentru obţinerea actelor de identitate, înregistrarea în evidenţele Agenţiei Locale pentru Ocuparea Forţei de Muncă în vederea căutării unui loc de muncă sau participării la cursuri de calificare şi pentru întocmirea dosarelor în vederea obţinerii unor drepturi şi beneficii sociale (venit minim garantat, alocaţii pentru copii şi alocaţii pentru susţinerea familiei, burse sociale, locuinţe sociale, etc.);
- facilitarea dialogului persoanelor de etnie romă cu instituţiile sociale, medicale, educaţionale şi de cult;
- acordarea serviciilor de consiliere igienico - sanitarǎ în vederea dobândirii deprinderilor de igienǎ personalǎ şi ambientalǎ.
- Centru Rezidențial pentru Vârstnici Orăștie :
- Social: evaluarea socială a solicitanţilor de servicii; consiliere; monitorizare; activităţi de integrare; informare; mediere;
- Medical: evaluare medicală; consultaţii; tratament ambulatoriu; supravegherea medicală şi a menţinerii sănătăţii; tratament de specialitate; informare medicală; monitorizarea stării de sănătate; recuperare, fizioterapie, kinetoterapie, masoterapie.
- Educaţional : activităţi de petrecere a timpului liber, activităţi de socializare.
În cadrul Centrului Rezidențial pentru Vârstnici se acordă servicii de recuperare (fizioterapie, kinetoterapie, masoterapie) atât pentru beneficiarii din cadrul centrului cât şi pentru persoane din afara acestuia. Pentru persoanele care beneficiază, la cerere, de servicii de recuperare, altele decât acela defavorizate, se percepe o taxă.
- Centrul de zi pentru copilul cu autism :
Beneficiarii serviciilor sociale acordate sunt copiii cu tulburări din spectrul autist sau tulburări asociate diagnosticate și familiile copiilor cu tulburări din spectrul autist sau tulburări asociate diagnosticate.
- servicii de informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg despre domeniul de activitate;
- consiliere socială;
- consiliere psihologică;
- psihoterapie cognitiv-comportamentală;
- analiză aplicată a comportamentului (terapie ABA);
- terapie comportamentală;
- formarea şi organizarea autonomiei personale;
- terapie de integrare senzorială;
- evaluare psihologică;
- evaluare comportamentală şi a abilităţilor;
- logopedie;
- ergoterapie.
- Cantina de Ajutor Social:
- Funcţionează în baza legii privind cantinele de ajutor social şi asigură gratuit servicii sociale: evaluare socială, consiliere, informare, acordarea de hrană caldă. De asemenea, pentru beneficiarii de hrană de la cantina socială a fost introdusă măsura de a efectua ore de muncă în folosul comunităţii.
- Servicii medicale comunitare:
- Compartimentul servicii medicale comunitare cuprinde cabinetele medicale şcolare de medicină generală de la nivelul municipiului şi un cabinet stomatologic, unde se asigură servicii medicale pentru toţi şcolarii şi preşcolarii de la nivelul municipiului Orăştie. Serviciile sunt asigurate de personal medical: 2 medici şi 9 asistente medicale, din care o asistentă medicală comunitară.
- Activitatea asistentei medicale comunitare se desfăşoară pe raza municipiului Orăştie în cadrul comunităţilor cu risc ridicat de îmbolnăvire şi presupune: identificarea persoanelor care nu sunt înscrişi la medicul de familie şi demararea procesului de înscriere, organizarea de campanii de educaţie sanitară, asigurarea serviciilor de planificare familială, organizarea de acţiuni de informare, educare, comunicare pe teme de planificare familială, distribuirea de materiale educative pe teme de planificare familială, însoţirea femeilor care acceptă metodele de planificare familială la serviciile medicale de specialitate, cartografierea populaţiei infantile, întocmirea bazei de date cu ocazia vizitelor în familiile de romi, evaluarea situaţiei vaccinărilor.
CONDUCEREA: Director executiv, Oltean Ioana Mihaela
REGULAMENT DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE.pdf
SERVICII SOCIALE ASIGURATE DE CĂTRE FURNIZORI PUBLICI ŞI PRIVAŢI LA NIVEL LOCAL
DATE DE CONTACT: Str. Eroilor, nr. 40; Tel. 0254-241300, email: asistenta.sociala@orastie.info.ro; spasorastie@yahoo.com
PROGRAM: Luni – Miercuri: 7.30 -15.30; Joi: 7.30 - 17.00; Vineri: 7.30 – 14.00
PROGRAM DE RELAȚII CU PUBLICUL : Luni – Vineri: 9.00- 12.00
Beneficii sociale acordate prin DIRECȚIA PUBLICĂ DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ ORĂȘTIE